Mihkel Roosberg

Mihkel Roosberg: ma ei ole ajakirjanik, olen lihtsalt melomaan

Mihkel Roosberg on 90ndatest tuntud raadiosaatejuht, DJ ja tõsine melomaan, kelle juhitud raadiosaade „Helisev Muusika“ oli suunanäitajaks paljudele jungle/DnB muusikahuvilistele.


Kuidas sa 90ndate Eestis jungle`i/DnB muusikani jõudsid? 

Esimesed kokkupuuted olid mul läbi raadiosaadete. Sel ajal levisid raadiod läbi õhu ja kuskilt mujalt nad ei kostnud kui ainult Soomest, muud riigid jäid juba liiga kaugeks. Kuulasin sel ajal Radiomafiast John Peeli saadet, tema mängis absoluutselt igasugust huvitavat muusikat, sh ka jungle`it ja breakbeat`i. Ja siis hakkas ka Raul Saaremets pidudel ja oma Raadio 2 saates „Vibratsioon“ sarnast muusikat mängima. Raadio 2 oli selline eesrindlik kanal, mis oli küll riiklik, aga kus mängiti kohe alguses palju erinevat, head ja uudset muusikat.

Kas sa mäletad mõnda oma esimestest live kogemustest selle muusikaga?

Pirital oli selline klubi nagu Piraat, mis oli Jüri Makarovi tehtud ja mis oli äge just tehnilise poole pealt, seal oli hea helisüsteem ja valgus. Hoone ise oli natukene nagu Von Krahl, samuti kahel tasapinnal ja üleval olid rõdud. Tantsusaal meenutas hübriidi leiliruumist, saloonist ja meremeeste pubist. Seal hakkasid siis Saaremets, Tõnso ja Urmas Lange Hypnitro Soundsystemiga kolmapäeviti pidusid korraldama. Kuigi aeg ja asukoht polnud just kõige paremad, siis sellest hoolimata tuldi kohale, sest sel ajal oli inimestel entusiasm nii suur. 1994. aastal hakkas Saaremets seal peol jungle`it mängima, mis oli suur uudis, kuna varem mängiti seal valdavalt house`i. Ja kui seda jungle`it hakkas tulema, siis tantsupõrand läks tühjaks, sest inimesed ei osanud sellest veel midagi arvata ega selle järgi tantsida.

Kuskohast sa tollal plaate hankisid?

Mul käis see põhiliselt läbi plaadimäe. Plaadimägi oli Tallinnas Harjumäel selline kokkusaamise koht, kus melomaanid käisid pühapäeviti omavahel plaate vahetamas. See plaadimäe business, see oli juba omaette teema. Plaate vahetati tavaliselt nädalaks, kuid ka nädala sees käis veel omakorda sõpradega vahetamine. Siis sai ikka kõvasti ringi sebitud, kuna tol ajal ei olnud paljudel isiklikku autot ja seetõttu tuli mitme bussiga nt kuhugi Lasnamäele sõita, et seal mingi tüübiga kusagil nurga peal kokku saada ja plaat ära vahetada. Ja siis jälle koju sõita, seal ümber lindistada ning minna järgmise tüübi juurde kuhugi Mustamäele, et seal järgmine vahetus teha. See oli hullumeelne, kuna mobiiltelefone ka ei olnud ja selleks, et midagi kokku leppida, tuli minna tänavale telefoniputkasse, mündid sisse lasta ja helistada ning loota, et see inimene on tol hetkel kodus.

Kuidas sa raadiosaadet tegema sattusid?
R2 pressikaart / erakogu

Saadet sattusin tegema juhuslikult. Alguse sai see sellest, et enne Raadio 2 olid Vikerraadios „Rock-raadio“ tunnid, mida vedasid Vello Rand, Ojakäär juunior ja Koit Raudsepp. Koiduga sain nähtavasti tuttavaks plaadimäel, kus me mingeid death metal plaate vahetasime, mis olid parasjagu väga teemas.

Ja siis ükskord ma võtsin julguse kokku ja ütlesin Koidule, et ma tuleks talle saatesse külla, võtaks oma kõige paremad plaadid kaasa ja mängiksime tund aega death metal`it. Me tegime selle saate ära ja minu üllatuseks kutsus ta mind veel hiljem tagasi, et koos saadet teha. Ja nii ma saingi seal vaikselt „Rock-raadio“ tunde sisustada, kuni siis ühtäkki moodustati Raadio 2, kuhu jällegi Koit mind saadet tegema kutsus. Ma ei olnud siis tegelikult mitte keegi, ma ei ole ka ajakirjanik, ma olen lihtsalt melomaan, muusikahuviline. 

Mis motiveeris sind muusikat teistega jagama? 

Motiveerib ikka see, kui sa leiad midagi nii ägedat, et see ei mahu sinu sisse ära ja sa tahad seda laiali jagada. Minu arvates DJ-töö mõte ongi selles, et kui sulle endale see muusika meeldib, siis ei piisa selle üksinda kuulamisest, sa tahad, et see jõuaks rohkemate inimesteni. See on võimas kogemus, kui sa siis näed, et see veel paljudele teistele meeldib.

Milline oli sinu saate ülesehitus?

Saadet „Helisev Muusika“ tegin ma nii, et mul endal oleks huvitav kuulata. Muid kriteeriume mul selle asja juures ei olnud, kui et vahelduse mõttes mängida järjest võimalikult erinevaid lugusid ja rääkida ka natuke juttu sinna vahele. John Peeli saade oli ka samasugune, ma küll kunagi ei tulnud selle peale, et samamoodi teha, aga ta mõjutas mind alateadlikult, sest mulle meeldis, et tema saates tuli vaheldumisi nt grindcore`i ja ambient`i.

Üritasin alati uusi lugusid mängida, nii palju kui neid kätte saada oli võimalik. Muusika hankimine oli keeruline ning teinekord, kui mul jäi saateaega üle ja ei olnud enam midagi head peale panna, siis ma käisin Raadiomaja riiulite vahel lugusid otsimas, et oma aega täis saada. Aga ega see ei meeldinud mulle. Vahel ma suures hädas mängisin Raadio 2 eetris Radiomafiast lindistatud lugusid. Aga üldiselt ma püüdsin seda vältida, sest see kvaliteet polnud nii hea.

Kas ja milliste Eesti jungle`i/DnB artistide lugusid sa oma saates mängisid?

Mängisin küll! Mul on päris palju Lu:k-i demokassette, neid sai ilmselt kõige rohkem mängitud, nad olid produktiivsed ja tegid ka häid lugusid. Kõige tugevamad tegijad olidki Lu:k ja Flexus, kelle produktsioon oli tehniliselt kõrgel tasemel, ei olnud n-ö põlve otsas tehtud. Dzheimz jäi mulle ka kõrvu oma väga mahlaka saundiga, tema lugusid mängisin samuti raadios korduvalt ja heameelega. Tal oli juba selline kerge pro level seal saundis. Muide alguses tegi ka Bert Prikenfeld (DJ Critikal aka Bert On Beats) väga head jungle`it. Tal kukkus see jungle`i asi hästi välja, aga siis läks ta kiirelt hiphopi peale üle.

Millist tagasisidet sa oma raadiosaatega seoses oled saanud?
Lilian Sokolova maal „DJ koeraga“ / erakogu

Igasugune tagasiside on alati väga hea, kui üldse mingisugust tagasisidet pole, siis mängid nagu seinale. Ma sain fännikirju, igasuguseid kirjutisi tuli. Mõned kirjutasid oma elust, aga enamasti sooviti mingisuguseid lugusid või muusikažanre. Kõige rohkem sooviti kuulda räppi, need räpifännid olid kõige aktiivsemad kirjutajad.

Huvitav on ka see, et 15-20 aastat hiljem tuli vahel mõni võõras inimene minuga saatest rääkima. Sellest, kuidas see saade talle meeldis ja tema muusikamaitset mõjutas, aga see on ka arusaadav, sest tollal näiteks mõnes Lõuna-Eesti väikelinnas muud varianti ei olnudki, kui et raadiost mingit uut ja huvitavat mussi kuulata. See on ikka tõeliselt hämmastav ja tohutult äge, et nii pika aja möödudes inimesed seda veel mäletavad. Ju siis oli võimas emotsioon.

Kas sulle teeb heameelt, kui sa suudad inimeste mõttemaailma läbi muusika mõjutada?

Jah, muidugi, absoluutselt! See ongi ju üks eesmärk, eriti just raadiosaadete tegemisel. Mõni võib öelda, et kui ma mängin ainult neid lugusid, mis mulle endale meeldivad, siis ma surun oma maitset peale. Aga kui ma olen veendunud, et minu maitse on hea, siis muidugi ma surun seda peale, te peategi seda kuulama. See peabki teile meeldima ja kui ei meeldi, siis kuulake uuesti (toim. naljatades).

Kindlasti see muudab mõtlemist, kui sa järsku enda jaoks avastad, et mingisugune muusika, millest sa varem aru ei saanud ja mööda käisid, sinu jaoks nüüd avaneb. Niimoodi on näiteks paljude inimestega, kes on harjunud kommertsraadiot kuulama, aga siis kuidagi mingisuguse underground muusikaga kokku puutuvad. Ja siis midagi nagu klikib seal ja hakatakse seda uut asja rohkem uurima.

Miks eelistavad inimesed raadioedetabelite lugusid, mida niigi söögi alla ja peale mängitakse?

Inimestele tavaliselt meeldib see, mida nad on juba kuulnud. Muidugi on raskem kuulata järjest lugusid, mida sa varem ei ole kuulnud, kuna see nõuab süvenemist, juba tuttava looga on palju lihtsam. Aga minu arvates selliste õigete diskorite eesmärk ongi mängida lugusid, mida mitte keegi pole veel kuulnud. Nendest DJ-dest, kes mängivad seda, mida neilt oodatakse, ma aru ei saa. Neil endal on ükskõik, mida nad mängivad, nad lihtsalt panevad kuskil suures klubis need raadiohitid peale ja rahvas on väga rõõmus. Rahvas saab, mida tahab ja DJ saab ka sellest midagi, kui ta näeb, et rahvas tema valitud lugude järgi hullub. Aga samas, kui need lood teda ennast väga ei loksuta, siis pool sellest asjast jääb olemata.

Mis hetkel ja millest lähtuvalt muutus sinu arvates DnB kommertslikuks?

See on üsna individuaalne, kuidas keegi seda asja tunnetab, millal tema jaoks see ei ole enam huvitav. Minu jaoks muutus trumm ja bass imelikuks, kui hakkas ilmuma vokaaliga lugusid. See oli 2000. või 2001. aastal, kui Bad Company Tallinnasse esinema tuli, nende muusika mulle meeldis, aga sinna peole ma ei jõudnudki. Ma hakkasin mõtlema, et mis ma sinna ikka lähen, kui tegelikult mind see enam ei huvita. Võib-olla siis juhtuski minu jaoks olema see hetk, kui sellest sai isu täis ja see ei olnud enam minu jaoks huvitav. Need lood on küll super ägedalt produtseeritud, neid on äge kuulata, aga seal sees ei ole enam seda toorust. Pärast seda ma kaotasingi huvi DnB muusika vastu, kuna tekkis mingisugune üleküllastus.

Kas sind praegusel hetkel köidab jungle/DnB muusika? Mis sulle selle juures meeldib?
Mihkel Roosberg oma koeraga / erakogu

Jah, köidab küll, kuulan seda siiamaani hea meelega. Jungle`i juures meeldib mulle selle stiili attitude, see mässumeelsus. Umbes 8 aastat tagasi sattusin SoundCloudist kuulama Doc Scotti podcast`e, kust tuli värsket kraami ja sealt ma kuulsin, et jälle tehakse asju.

Ma suudan tajuda ja omaks võtta väga erinevat muusikat ning kui mingi uus muusikastiil on leiutatud, siis enamasti mulle see kohe meeldib. Seoses uute alaliikide või žanritega on mul kaks super juhtumit, kus ma olen olnud tunnistajaks millegi uue sünnile ning kogenud muusikat, mida ma ei olnud varem kuulnud. Ja see kõik toimus täiesti juhuslikult, kuna ma sattusin kogemata nendele live`dele.

Esimene kord oli siis, kui ma 1995. aastal ühe sõbrannaga Londonis käisin. Jõudsime sinna pühapäevasel päeval ja vaatasime Time Out`ist, et klubis Blue Note oli sama päeva õhtul mingisugune DnB pidu, kuhu me siis ka läksime. Sel hetkel ma ei teadnud, kes need diskorid seal olid. Alles hiljem sain teada, et see oli Metalheadzi pidu, kus mängisid Peshay, Doc Scott ja Goldie, kes selleks ajaks olid juba leiutanud atmosfäärilise trummi ja bassi, mida ma Eestis olles ei olnud veel kuulnud.

Teisel korral läksin sõpradega Rootsi Hultsfredi festivalile, kus ühes telgis oli välja kuulutatud Metalheadzi tüüpide mäng, mida ma siis suure huviga uurima läksin. Mul oli eelmisest festivali päevast enesetunne halb, istusin seal ja üritasin toibuda, kuni kuulsin sellist muusikat, mis mulle elujõu tagasi andis. Unustasin oma kehva enesetunde ja tantsisin nagu hull. Ja see, mis seal kõlas, oli minu jaoks jälle ennekuulmatu, ma ei olnud varem darkstep`i ja sellist tumedat DnB-d kuulnud. Need kaks korda on mul ikka jube hästi vedanud, need olid mega elamused.

Mis kanalitest sa tänapäeval peamiselt muusikat kuulad ja hangid?

Kuulan põhiliselt mind huvitavate tüüpide mikse või saateid, nt SoundCloudist või siis IDA raadiost, mis on tänuväärt muusikakureeringuga igas valdkonnas. Bandcampist kuulan LP-sid, sealt tuleb mulle arvutisse ka põhiline hulk lugusid. Suvel sattusin ma Bandcampis Deep Jungle plaadifirma peale, mis lisaks uutele lugudele annab uuesti välja vinüülil ja digitaalselt ka vanu dubplate`e. Selle plaadifirma asju läbi kuulates kuulsin jälle uut ja huvitavat jungle`it. Ja ostsin sealt ka päris hea hulga jungle`i lugusid, millest osad olid päris vanad, nt mõned Dillinja unreleased asjad. Ostan veel Traxsource`ist või Junost.

Millised on sinu viimase aja parimad jungle/DnB muusika leiud?

Re:drum – Ring Tone 

Hyroglifics – Mind Control

DJ Torture – Mason 

JAK3 – CODED 

Harmony – Cali Sound 

Keda või mida sa tänasest Eesti trummi ja bassi skeenest esile tõstaksid?

Thing, kes Doc Scotti plaadifirma 31 Records alt mõned lood välja andis, see oli vinge.

Saaremaa Jam, kus ma kahel möödunud suvel käisin, kui seal oli ka UPSi lava. Ja eelmisest suvest kõige eredam aspekt minu jaoks oli seal DJ Joki sett. Ta mängis väga hästi ning ägedaid lugusid, tantsisin seal ja väga mõnus oli.

Millised on sinu tulevikuplaanid? Kas sul on plaanis ka raadiosaadete tegemisega jätkata? 

Mõtlesin IDA raadioga rääkida, et seal saadet tegema hakata. Mul oli varem enda formaadi väljamõtlemisega probleeme, ma ei teadnud missugust saadet ma teha tahan. Aga nüüd mõtlesin selle välja ja see on väga lihtne. Iga saade käsitleb erinevat muusikat ja tunni aja kaupa hakkaks tulema nii teknot, moodsat hiphoppi, house`i, ambient`i kui ka trummi ja bassi. Huvisid ja muusikat on mul igas suunas, kõik see nagu sügeleb, mida kõike mängida tahaks. Pidudel ei saa kõiki asju mängida, kuna peol on mingi suunitlus, aga raadios mängi mida tahad ja kõik toimib. Kui ma nüüd välismaalt naasen, siis tahaks justnimelt live`is seda asja teha. Natuke rääkida, aga mitte liiga palju, teha sellist sujuvat biitmiksi. Ja muidugi tahan võimalikult palju, võimalikult erinevatel pidudel ja võimalikult erinevat muusikat mängida.

Kui sind kutsuda jungle`i/DnB peole DJ-ks, kas tuleksid ja millist muusikat sa mängiksid?

Tuleks kindlasti! Viimati õnnestus mul DnB-d mängida kolm aastat tagasi oma sünnipäeval. Mängiksin jungle`it, kuna seda on pisut kogunenud – umbes nagu siin: